Vi tittar på webbtrender utifrån tre perspektiv:
– Konjunktur – vad är bästa strategin för lågkonjunktur?
– Ökad mognad i satsningarna på webbmarknadsföring!
– Teknik och designtrender som ligger i tiden just nu.
Marknadsföring inför lågkonjunktur
Många är de nyheter senaste månaderna som talar om en kommande lågkonjunktur baserat på mer än 10 år av stigande börser och en god och gynnsam ekonomisk utveckling.
När vi minns tillbaka på händelserna 2008 – 2010 är slutsatsen att webbmarknadsföringen vid det tillfället snarare tog nästa steg framåt med en ökning av företagens resurser. Varför det? Helt enkelt därför att man fick ett sparkrav där man tydligare behövde koppla sin budget till ett utfall och resultat.
Här är tre fördelar med webbmarknadsföring 1, den är mätbar vilket innebär att du enklare kan visa vad den gett och 2, den är förhållandevis billig att driva och 3, den går förhållandevis enkelt att inrikta mot målgruppen. Flera studier visar hur man i en lågkonjunktur har enklare att bygga varumärke och bygga en plattform, läs vår fördjupade analys med förslag här.
Nästa steg inom webbmarknadsföring
Nu på senare år är det en självklarhet att inkludera sökmotoroptimering och sociala medier i budgeten för sin webbnärvaro. Det innebär att vi nu möter nya frågor från vår målgrupp. Också mindre verksamheter efterfrågar kvalificerad webbanalys med behov att jämföra konverteringskostnad från olika kanaler. Man behöver en publiceringsplan och smarta sätt att producera innehåll utan alltför stora resurser. Samtidigt förändras förutsättningarna på både Google och Facebook vilket gör att man behöver vara påläst och hitta nya vägar att nå ut med sitt erbjudande.
Teknik- och designtrender
1. Avskalad minimalistisk design har gällt några år.
2. Visuellt innehåll är det som bär
3. Google Analytics, Google Tag Manager & Facebook pixeln
4. Varumärket är mer än bara dina produkter eller tjänster
5. SEO & Innehållsmarknadsföring är starkare än nånsin förr
Läs mer i den fördjupande artikeln om 3 områden som hjälper dig att synas digitalt