Med så mycket som 17 % ökade den svenska detaljhandeln via internet under förra året, vilket omsatte 37 miljarder kronor. Detta är den största tillväxten för E-handel sedan 2007. Sverige ligger förhållandevis långt fram i utvecklingen av E-handel och det beror mycket på att vi tillhör de länder där flest är uppkopplade och användningen av smartphones och mobilt bredband är omfattande.
Den kraftiga ökningen beror mycket på att företagen försöker möta sina kunder i flera olika kanaler. Renodlade e-handelsföretag öppnade fysiska butiker och flera stora detaljhandelskedjor satsade på E-handel. Exempelvis infördes dataskärmar i diverse detaljhandelskedjor så man som konsument kan stå och beställa hem varor som inte finns på lagret i butiken.
Idag utgör E-handeln 6 % av den totala detaljhandeln i Sverige. Nästa steg för att öka E-handeln i Sverige är att även livsmedel köps digital. I framtiden ser vi också att fler företag kommer jobba på sin e-handel via mobila enheter då många användare istället använder sig av sin smartphones och surfplattor idag.