Den nya generationens smarta telefoner och surfplattor har förändrat våra internetvanor i grunden. Idag använder var femte svensk en surfplatta och var tredje barnfamilj har en. Det vanligaste sättet att använda surfplattan på är att söka på internet. Att spela spel och läsa tidningar eller böcker är också vanligt. Den senaste tiden har den mobila e-handeln haft en kraftig tillväxt och många analytiker tror att den så kallade m-handeln kommer slå igenom på allvar i år.
Att det mobila surfandet har gått om surfandet från vanliga datorer samtidigt som mobila betallösningar fått ett genombrott tror man kommer ge ett rejält uppsving. Oron för att utsättas för kreditkortsbedrägerier har också minskat kraftigt och svenskarna är mer öppna inför att handla via mobilen.
Med mobilen blir det enkelt att beställa en vara eftersom man nästan alltid har med sig den. Ser man en vara man vill ha kan man snabbt leta upp den på nätet och enkelt jämföra priser.
Många av de stora butikskedjorna har nu börjat satsa på mobil e-handel. Digitala produkter så som e-böcker, musik och spel toppar försäljningslistorna men troligtvis kommer även andra produkter bli allt vanligare köp via smarta telefoner och surfplattor.
Skillanden mellan en m-handel och en e-handel är att den mobilanpassade sidan är snygg och enkel att navigera på via en mobiltelefon. Kontaktformulären behöver också anpassas och telefonnummer länkars så att det blir lättare för besökaren att använda sidan.
Funderar du på om du ska anpassa din e-handelsbutik för mobil-besökare så vänta inte för länge. Utvecklingen går så snabbt nu att den som inte hänger med riskerar att tappa marknadsandelar. E-handeln via mobila enheter kommer explodera inom kort och ingen konsument kommer acceptera att försöka trycka på rätt länkar på sin mobilskärm på en sida som inte är anpassad för mobilskärm. Detta gäller särskilt för små e-handlar som inte kommer ha en chans mot de större aktörerna när de inför sina mobilanpassade e-handlar.