EU-kommissionen har i dagarna presenterat ett handlingsprogram som har som mål att fördubbla näthandeln till år 2015. I nyheten på sin hemsida påpekar de fördelarna med e-handel – både för konsumenter och företag: ”lägre priser, större utbud av varor, snabbare utveckling av innovativa tjänster och nya jobb”.
Trots alla fördelar är det bara i dagsläget cirka 3% av detaljhandeln som sker via nätet. Dessutom finns det många hinder för att e-handeln skall vara problemfri i de 27 medlemsländerna.
Kommissionen menar att konsumenterna skulle kunna spara 11,7 miljarder varje år, genom att köpa via nätet. Kunderna vågar trots detta inte handla, delvis på grund av dålig information från e-butiken och oklara regler allmänt vad som gäller vid näthandel.
Förslaget ska bland annat:
- göra det enklare att köpa varor och tjänster på nätet (inklusive musik och filmer)
- leda till effektivare och billigare leveranser av inköpen i EU
- göra det obligatoriskt för nätföretagen att informera mer om sina varor och priser
- stimulera utvecklingen av snabba internettjänster och bättre kommunikationsinfrastruktur, så att fler får tillgång till utbudet på nätet, särskilt på landsbygden och i glesbygden
- ge konsumenterna tillgång till bättre information och skydd mot bedrägerier och brott på nätet.