Om oss

I denna blogg ger vi hjälper och vägledning kring det som gäller din köp online och hur du som konsument kan tänka inför olika frågor. Och framförallt vänder vi oss till dig som ska starta eller redan driver en e-handel.

Allt från försäljning och handel till lagar & juridik

För att starta en webbutik är det en fördel om du har kunskap om försäljning, handel och om IT. Dessutom finns en mängd lagar och regler knutna till området. För dig som e-handlare eller för er som företag verksamma inom e-handel finns det mycket att vinna att ha koll på juridiken, bland annat i form av minskad risk för sanktioner och tvister. Gör en konkurrensanalys, hitta dina USP:ar och kolla in dina konkurrenter, vad kan du göra bättre och annorlunda? Vad är din/dina ”Unique Selling Points”? Kommunicera dessa på ett snyggt sätt till kunden.

Några saker du behöver

  • Affärsplan, När du har en idé om vad ditt e-handelsföretag ska ha för inriktning bör du skapa en affärsplan där du listar din affärsidé, potentiella kunder eller konkurrenter, marknadsföring och försäljning, organisationsform och allt som hör starten till.
  • GDPR, läs in vad som gäller och hur du behöver hantera personuppgifter på ett bra sätt. Läs mer på Datainspektionens sida.
  • Erbjud trygg betalning, Här finns till exempel Nets, Adyen och Klarna.
  • Välj företagsform, Vilken företagsform du bör välja beror på vad du ska syssla med och dina förutsättningar, till exempel om du ska starta ensam eller om ni är flera.
  • Försäkringar, När du startar företag bör du se över vilka försäkringar du behöver.
  • Bra kundservice lönar sig! Ha kundfokus, det är kunderna som gör att din verksamhet går runt. Var trevlig och tillmötesgående vid kundkontakter. Satsa tidigt resurser på en bra kundtjänst kanske en svarstjänst är vägen att gå.

Marknadsför dig smart mot din målgrupp!

Att skapa trafik till sajten är det som kommer att kosta mest pengar och ta mest tid. Det är också den vanligaste nybörjarfällan, kunderna kommer inte bara för att du finns online. Gör en marknadsföringsplan och satsa på kreativa sätt för att synas som inte kostar så mycket, till exempel SEO och sociala medier.