Så gör du besökarna till kunder

konverteringKanske har du hört talas om konverteringsgrad och undrar hur man ökar den? Att driva e-handel är svårare än många tror, till att börja med måste man driva besökare till sajten. Därefter måste man få besökarna att faktiskt bli kunder.

Mobil e-handel med responsiv webbdesign

Konverteringsgrad eller e-konvertering är ett mått på hur stor andel besökare som genomför en handling, inom e-handel menar man vanligtvis ett genomfört köp men det kan också vara att fylla i ett formulär eller liknande. Genom att studera konverteringsgraden kan man se hur förändringar på hemsidan påverkar försäljningen.

Konverteringsgraden varierar lite beroende på vad man säljer men på en normal e-handelssajt brukar den ligga runt ett par procent. Med andra ord är det ca två av 100 besökare som genomför ett köp. I det här inlägget tipsar vi om några saker man kan tänka på för att öka konverteringsgraden.

Vinn besökarnas förtroende

För de flesta e-handlare går det att öka konverteringsgraden med ganska små medel. En av de viktigaste punkterna för att besökarna ska våga genomföra ett köp är att de känner förtroende för e-butiken. Det är viktigt att designen känns professionell och att det finns en ordentlig presentation av företaget, kontaktuppgifter och villkor. Genom att använda logotyper för kända samarbetsparters och certifikat och liknande ökar förtroendet ytterligare. Omdömen från nöjda kunder är också ett sätt att öka tilliten.

Undvik krångel

En annan viktig punkt är att leda besökaren rätt och utforma sidan så att så få klick som möjligt behövs för att genomföra ett köp. Bestäm vad du vill säga och fokusera på det. Skala bort onödig navigering och plocka bort distraherande meddelanden. Vid sponsrade länkar och banners bör trafiken styras till en särskild landningssida där just de produkter som varit i annonsen presenteras. Använd så få fält som möjligt i anmälnings- och registreringsformulär så riskerar du inte att tappa kunder på grund av att de inte orkar fylla i information som egentligen inte behövs.

Hjälp kunden fatta beslut

Ett vanligt problem för e-handeln är att många överger varukorgen när de kommer till kassan. En av de anledningar som ofta anges är att frakten är dyr. För att undvika det kan det vara en god idé att vara tydlig med fraktkostnaden redan från början. Att använda sig av tillfälliga erbjudanden och varusaldo har visat sig vara effektiva metoder för att hjälpa kunden att fatta köpbeslut.

Ta hand om dina kunder

Att ta hand om sina kunder har alltid varit ett vinnande koncept och det gäller såväl e-handel som traditionell handel. Nöjda kunder ökar chansen för att de handla av dig igen och även att de rekommenderar dig till sina vänner.