E-handeln förväntas öka inför jul och 2013

Julhandeln är i gång för fullt och i år väntas den återigen slå rekord. I en undersökning gjord av Posten uppger var tredje person att de planerar att göra julklappsinköp via nätet. Svenska folket kommer spendera 1711 kr i genomsnitt vilket är en ökning med 481 kronor från i fjol. Sammanlagt förväntas jul e-handeln hamna på 4,1 miljarder kronor.

Allt fler svenskar handlar på nätet

Även under 2013 ser framtidsutsikterna för e-handeln goda ut. I en rapport från DIBS, Nordens ledande leverantör av betalningslösningar för e-handel, framgår det att svenskarna handlar oftare på nätet och att e-handeln har blivit en naturlig del av handeln.

Samtidigt som rapporten visar att kunderna handlar oftare så anger de också att de i genomsnitt spenderar mindre belopp på nätet.

–      E-handeln har gått in i en ny mognadsfas och är nu ett naturligt inslag i det dagliga livet. Svenskar handlar oftare men konkurrensen om konsumenterna skärps och kraven ökar för att driva framgångsrik e-handel, säger Eric Wallin, VD på DIBS. Läs mer om Dibs kortbelaningar & betallösningar på Argonova.se

Köpbeteendet på nätet har förändrats. Det har blivit mer vardagligt och oftare baseras köpen på prenumerationer och abbonnemang.

Anledningen till varför svenskarna väljer att handla på nätet är för att det är enkelt och tidssparande. Möjligheten att jämföra priser påverkar också men inte i lika stor utsträckning.

Resor störst

Den största kategorin för konsumtion på nätet står resor för, därefter följer elektronik och möbler. Förbrukningsvaror till hemmet är den kategori som minskat mest. Konsumenterna själva tror att de kommer öka sin konsumtion inom resetjänster och mode kommande år.

Andra populära produktområden:

En självklar produkt för e-handel är givetvis reflexskyltar till din barnvagn där du själv skriver barnets namn och fördelsedatum.

Även ökade intresse är ju för konkursutförsäljningar via nätauktioner. Tex Toveks Auktioner jobbar med online auktioner på nätet.