E-handel och Pinetrest

Du har nog inte missat att sociala medier är en fluga som är här för att stanna. Nästan alla använder idag ett eller flera sociala medier, både privat och yrkesmässigt. De vanligaste och mest kända är Facebook och Twitter. Det finns dock en nykomling som växt enormt mycket den sista tiden, Pinetrest. Nyttan av det kan bli speciellt stort för dig som är e-handlare.

Vad är Pinetrest?

Den korta versionen är att Pinetrest är en stor anslagstavla där du delar dina intressen med dina följare. Den lite längre versionen är att du kan dela med dig av allt du hittar på internet. Det spelar ingen roll vad det är så länge det är en bild. Du kan nåla upp den på din ”anslagstavla” så dina följare kan se den och sprida den vidare. När du ”pinnar” något, (nålar upp på din anslagstavla) länkar du automatiskt tillbaka till källan. Det gör att du samtidigt som du visar upp något som du tycker är intressant, gör reklam för hemsidan som bilden finns på.

En privatperson kan med hjälp av Pinetrest planera fester, få inspiration till olika saker eller hitta nya recept. Genom att titta på andra ”pinnares” anslagstavlor (pinboards) kan hon få inspiration av människor som delar hennes intressen. Du, som e-handlare, kan få stor nytta av Pinetrest som indragare till din hemsida.

Än så länge måste du ansöka om att få bli medlem på Pinetrest men känner du redan någon som använder det kan hon/han ge dig en inbjudan. Det tar bara några minuter att bli medlem med hjälp av en inbjudan. Försök få en inbjudan, för när du ansöker själv hamnar du på en väntelista.

Hur funkar Pinetrest?

Pinetrest fungerar ungefär som andra sociala nätverk med följare, gilla-markeringar och dela-funktioner. Du kan se dina följares anslagstavlor och kan välja att följa alla den personens tavlor eller bara de som intresserar dig. Gillar du något du ser på en tavla kan du sätta upp det på din egen tavla (”repinna”). Det gör att även dina vänner kan se det. När dina vänner klickar på fotot ser de dock vem som lade upp bilden från början. Den funktionen förenklar att hitta nya vänner med samma intressen och sprider fort bilder och länkar.

Pinetrest är lätt att använda och lätt att komma igång med. Det har också en funktion som gör att du alltid kan pinna oavsett var du befinner dig på nätet. Genom att lägga en Pinetrestknapp i ditt bokmärkesfält så kan du spara innehåll när du vill. Det gör det enkelt för dig att pinna saker. När du har nålat fast det på din anslagstavla sparas länken till originalkällan automatiskt vilket även sparar massa tid på att leta upp bilden på nätet igen.

Hur når jag mina kunder med Pinetrest?

Som med alla sociala nätverk behöver du själv gå ut och hitta dina följare till en början. På Pinetrest kan du starta en egen kategori (du skapar och döper en ”board”) och när du fått ett nätverk är det enkelt att låta dem sprida dig och ditt budskap. I och med att alla bilder lagrar originalkällan får du hela tiden gratisreklam när folk ser på dina bilder (eller bilder på dina produkter som någon annan pinnat). Pinetrest är med andra ord ett fantastiskt forum att stärka ditt varumärke på.

Hur kan jag som e-handlare tjäna på att ha Pinetrest?

Hur översätts detta i affärsnytta då? Genom att du sprider dina bilder (produkter) på Pinetrest ser besökaren produkten. De ser samtidigt var bilden kommer ifrån. Eftersom de som tittar på bilden, sannolikt är intresserade av just det som bilden visar, är chansen stor att de surfar in på din sajt för att titta lite närmare på din produkt eller närliggande produkter. När dina bilder blir ”pinnade” på någon anslagstavla, blir det en inlänk (som hjälper till att rankas högt i sökmotorer) till din hemsida. Så förutom att Pinetrest är gratis reklam för dig genererar det även sökmotorbränsle.

När du sprider dina produkter på Pinetrest når du din målgrupp direkt och med hjälp av andra ur din målgrupp.

Sociala medier är ett enkelt och billigt sätt att profilera sig och marknadsföra sig på. Det kan ta lite tid i början men med tiden så sparar du ännu mer tid och pengar, men framförallt skapar du en relation till din kund som gör att hon (förhoppningsvis) blir lojal.

Ditt mål är givetvis att tjäna pengar men glöm inte att sociala medier är precis vad de utger sig för att vara, sociala. Använd dem, utnyttja dem inte.

 

Cecilia Rosenqvist